Tuesday, September 2, 2014

Tips travel dengan anak kecil: Travel in pyjamas!

Assalamualaikum semua, hari ini saya nak berkongsi tips saya saya dapat daripada teman baik saya semasa di Bahrain. Saya sudah mencuba tips ini dan saya amat berpuas hati dengan hasilnya...Alhamdulillah.

Tips ini sesuai untuk penerbangan yang jauh dan mengambil masa yang lama dan waktu penerbangan adalah pada malam hari. Terutamanya bila waktu penerbangan yang mengganggu waktu tidur anak-anak.

Travel dengan baju tidur!!!


Tips ini untuk anak-anak je yer...bukan untuk orang dewasa!

Pada cuti sekolah musim panas yang lepas, kami sekeluarga bercuti di luar Senegal. Kami sekeluarga mengambil keputusan  untuk bercuti ke negara Eropah. Kami ke France dan juga UK. Waktu penerbangan kami adalah malam dan tempoh masa dari Dakar ke Paris adalah lebih kurang 6 jam.

Kalau di Bahrain dulu, saya akan pakaikan anak-anak saya dengan pakaian cantik (baju jalan) untuk ke airport dan bila betul-betul nak naik kapal terbang baru saya tukarkan baju tidur mereka.

Tapi di Dakar ni saya tukar sedikit cara saya. Mungkin sebab dah bertambah anak, saya tak nak kelam kabut, maka saya siapkan anak dara saya dengan baju tidur sejak dari rumah lagi. Lagipun, airport Dakar ni kecil sahaja, susah nak guna toilet untuk tukar baju.

Anak-anak lebih selesa bila berbaju tidur. Memandangkan waktu perjalanan dah clash dengan waktu tidur mereka, lebih baik saya biarkan mereka selesa tidur dengan baju tidur. Kalau takut sejuk, ibu-ibu jangan lupa pakaikan baju tidur yang tebal ataupun sediakan baju sejuk. Anak dara saya ni tahan sejuk.



Bila anak-anak selesa dan tidur nyenyak walaupun bertukar tempat (bukan di atas katil), mama dan papa pun bolehlah berehat dan tidur juga.

Kami tiba di Paris pagi pada jam 5.30 pagi. Kalau nak tukarkan baju anak dalam kapal terbang pun boleh, tapi disebabkan saya tak cukup tangan nak handle 3 orang anak, saya hanya tukarkan baju mereka bila sudah sampai airport dan tukarkan di toilet. Kawasan toilet lebih besar dan selesa, masing-masing bolehlah gosok gigi dengan tenang.




2 comments:

  1. Cute-cutenya si triples A's...
    Rindu nak travel travel lagi...
    Semoga semakin berbahagia hendakNya...Amin.

    ReplyDelete