Wednesday, May 28, 2014

Summer picnic dress


Alhamdulillah....sebelum mesin jahit saya rosak (cerita tentang mesin jahit kesayangan saya DISINI), saya sempat siapkan dress untuk anak ketiga-tiga anak dara saya. Summer Picnic Dress. Dress ini saya gunakan kain Tie Dye Banzin yang di beli daripada kedai tempatan di Bandar Dakar. 

Untuk dress ini, saya menggunakan pattern percuma yang diberikan oleh Lindsay Wilkes dari blog The Cottage Mama..SUMMER PICNIC DRESS. Lindsay adalah seorang designer untuk butik pakaian kanak-kanak.


Saya suka tengok koleksi beliau dalam blog The Cottage Mama. Semua koleksi pakaian kanak-kanak dalam blog tu cantik-cantik dan sesuai untuk kanak-kanak yang aktif.

Lindsay ada menerbitkan buku pattern jahitan yang bertajuk "Sew Classic Clothes For Girls". Saya teringin sangat nak beli buku dan cuba pattern jahit dari buku tu. Tapi saya takut saya tak faham dengan arahan daripada dalam buku. Saya takut nanti jadi hangat-hangat tahi ayam dan saya jadi frust kalau tak jadi. Masalah keyakinan diri ni....hahaha.


So, untuk mengatasi masalah takut saya untuk membeli buku ataupun pattern jahit baju...saya rasa lebih baik saya mulakan dengan mencuba pattern jahitan yang percuma dahulu. Sebelum saya keluarkan duit beli pattern tapi tak pandai nak buat, lebih baik saya cuba practise guna pattern yang diberikan secara percuma.

Ini adalah pertama kali saya jahit dress menggunakan pattern sepenuhnya. Sebelum ni saya hanya pandai-pandai potong sendiri dan jahit ikut potongan dress yang sedia ada. 

Inilah juga kali pertama saya menekap pattern, potong pattern pada kertas dan seterusnya pada kain. Saya gunakan arahan sepenuhnya yang diberikan oleh Lindsay untuk menghasilkan dress ini.

Arahan bergambar yang diberikan oleh Lindsay sangat mudah untuk diikuti. 


Ini dress untuk Aira.


Dress untuk Aisya.

Dan terakhir sekali dress untuk Alya.

Pattern ini merupakan salah satu pattern yang saya akan simpan untuk digunakan lagi untuk lain kali. Yeay!!! It's a keeper!!

Terima Kasih Lindsay!!

No comments:

Post a Comment